باغبان پلاس

باغبان پلاس

کشاورزی از نمایی دیگر

هرآنچه میخواستید راجع به سطح زیرکشت مرکبات در جهان بدانید و نمی دانستید از چه کسی بپرسید!

  • ۳۸
هرآنچه میخواستید راجع به سطح زیرکشت مرکبات در جهان بدانید و نمی دانستید از چه کسی بپرسید!

سطح زیر کشت مرکبات در جهان حدود 8 و نیم میلیون هکتار می باشد. چین بیشترین سطح زیر کشت مرکبات را دارد که بالغ بر دو میلیون هکتار است و کمترین سطح زیر کشت مربوط به اندونزی با سطح زیرکشت 72400 هکتار می باشد. تولید جهانی مرکبات حدود 116 میلیون تن است. در تولید جهانی، سهم تولید انواع نارنگی، لیمو و گریپ فروت به ترتیب 22.7 و 12.60 و 3.84 درصد است.

کشورهای برزیل، امریکا، اسپانیا و مکزیک بزرگترین تولیدکنندگان پرتقال و چین و اسپانیا مهمترین تولید کنندگان نارنگی در جهان هستند. کشورهای هند، امریکا و ایتالیا سرآمد تولیدکنندگان گریپ فروت در جهان به شمار می روند. برزیل با تولید حدود 20.7 میلیون تن، چین با تولید 19.6 میلیون تن و آمریکا با 10 میلیون تن بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده اند.

سطح زیر کشت مرکبات کل ایران، حدود 290 هزار هکتار است که 82.8 درصد آن را درختان بارور و 17.2 درصد را نهال مرکبات تشکیل می دهد. از این نظر، کشور ایران در رتبه هشتم در جهان قرار دارد. استان مازندران با 34.6 درصد اراضی بارور مرکبات کشور، بیشترین سطح زیر کشت مرکبات را به خود اختصاص داده است. استان های فارس، هرمزگان، جیرفت و کهنوج، گیلان و کرمان به ترتیب با 23.8 و 12.4 و 11.3 و 6.1 و 5.5 درصد از اراضی بارور مرکبات، رتبه های دوم تا ششم کشت این محصول را دارند.

تولید مرکبات کشور طبق آمار سال 1389 حدود 4 میلیون تن است. از نظر میزان تولید مرکبات، ایران در رده هفتم جهان قرار دارد. استان مازندران، در بین استان ها با 45.1 درصد از کل تولید این محصول، بیشترین مقدار تولید را داشته است. از لحاظ میزان عملکرد در هکتار، ایران در رتبه نهم جهان قرار دارد. مناطق مرکبات خیز کشور از لحاظ سطح زیرکشت به سه گروه تقسیم می شوند:
گروه 1 شامل استان های مازندران، فارس، کرمان و هرمزگان.
گروه 2 شامل استان های خوزستان (دزفول) و گیلان.
گروه 3 استان های کرمانشاه (قصرشیرین)، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد.

ابزار وبمستر